Herkes bir iş yaparken onun en iyi sonucu alacak şekilde ancak en masrafsız bir biçimde yapılmasını amaçlar. İster iş insanı olun isterseniz aile bütçesini planlamaya çalışan biri olun endişemiz ortaktır "az masraf çok sonuç."
Hele mali olanakları kısıtlı bir KOBİ yönetici iseniz, yapacağınız masrafları bir önem sırasına koymanız ve bunların arasında bulunan pazar araştırması masraflarını en sona doğru ötelemeniz de oldukça olasıdır.
Hele mali olanakları kısıtlı bir KOBİ yönetici iseniz, yapacağınız masrafları bir önem sırasına koymanız ve bunların arasında bulunan pazar araştırması masraflarını en sona doğru ötelemeniz de oldukça olasıdır.
Öte yandan ihracatı hedefleyen veya ihraç pazarlarını geliştirmeye çalışanların, pazar araştırması masrafları konusunda çok da fazla endişe duymaları gerekmez. En azından başlangıçta yapacakları hedef pazar belirleme, belirlenen hedef pazarların ithalat rakamlarını ve kaynaklarını bulma ve belki de en önemlisi gösterge fiyat analizi konusunda, kendilerine masraf çıkarmadan yapabilecekleri bazı çalışmalar var. Sizlerden alım yapan ithalatçıların pazarlarını "elde var bir" diyerek bir kenara kaldırılabilirsiniz. Ancak önereceğimiz çalışmalardan elde edilecek bilgiler ışığında, yeniden değerlendirmeye alınmaları tavsiye edilir.
Bir ürünün Gümrük Tarife İstatistik Pozisyon (GTİP) numarasını, o ürünün kimlik numarasına benzetebiliriz. Yapacağımız araştırmalarda istediğimiz bilgilere erişebilmemiz, ürünümüze ait GTİP veya İngilizce HS (Harmonized System) Code dediğimiz numaranın doğru bir şekilde belirlenmesine bağlıdır. Bunun için gümrük müşavirinize danışabileceğiniz gibi, Gümrük ve Ticaret Bakanlığının www.gumruk.gov.tr internet sayfasında ticaret erbabı sekmesinin ardından önce tarife sonra da tarife cetveli sekmelerini tıklayarak gireceğiniz sayfada önce bölüm başlıklarını, sonra da bölüm başlıklarının altında yer alan Excel sayfalarını inceleyerek de bulabilirsiniz.
Ürününüzün GTİP/HS numaralarını bulduktan sonra, Birleşmiş Milletler, Uluslararası Ticaret Merkezi'nin (www.intracen.org) sitesine girip ITC FOR EXPORTERS bölümünü tıklayarak gireceğiniz sayfanın sağ alt bölümünde göreceğiniz ITC Tools altındaki Trade Map bölümünü açarak, araştırmanıza başlayabilirsiniz. İsterseniz doğrucawww.trademap.org sitesine girerek, GTİP numarası ile hangi ülke bu üründen ne miktarda ve ne tutarda ithalat yapmış onu bulabiliriz. www.trademap.org sitesine girdiğinizde, pazar arayacaksanız ithalat veya rakiplerinizi görmek isterseniz ihracat seçeneğini tıklayacaksınız. Alttaki kutucuklara önce ürününüzün GTİP numarasının ilk 6 hanesini yazacaksınız. Çünkü bu tür siteler hep ilk 6 hane üzerinden çalışmaktadır. Çalışmalarınızın ilerleyen safhalarında, şansınız varsa 12 haneye kadar giden GTİP bilgilerini bulabilirsiniz. Ülke kutusuna " Turkey " yazarak, "Partner" kutusuna da araştırmak istediğiniz ülkenin adını yazacaksınız. Eğer rakip ülkelerin bilgilerine ulaşmak istiyorsanız, ülke kutusuna o ülkenin adını ve partner kutusuna da alıcı ülkenin adını yazacaksınız.
Bir ürünün Gümrük Tarife İstatistik Pozisyon (GTİP) numarasını, o ürünün kimlik numarasına benzetebiliriz. Yapacağımız araştırmalarda istediğimiz bilgilere erişebilmemiz, ürünümüze ait GTİP veya İngilizce HS (Harmonized System) Code dediğimiz numaranın doğru bir şekilde belirlenmesine bağlıdır. Bunun için gümrük müşavirinize danışabileceğiniz gibi, Gümrük ve Ticaret Bakanlığının www.gumruk.gov.tr internet sayfasında ticaret erbabı sekmesinin ardından önce tarife sonra da tarife cetveli sekmelerini tıklayarak gireceğiniz sayfada önce bölüm başlıklarını, sonra da bölüm başlıklarının altında yer alan Excel sayfalarını inceleyerek de bulabilirsiniz.
Ürününüzün GTİP/HS numaralarını bulduktan sonra, Birleşmiş Milletler, Uluslararası Ticaret Merkezi'nin (www.intracen.org) sitesine girip ITC FOR EXPORTERS bölümünü tıklayarak gireceğiniz sayfanın sağ alt bölümünde göreceğiniz ITC Tools altındaki Trade Map bölümünü açarak, araştırmanıza başlayabilirsiniz. İsterseniz doğrucawww.trademap.org sitesine girerek, GTİP numarası ile hangi ülke bu üründen ne miktarda ve ne tutarda ithalat yapmış onu bulabiliriz. www.trademap.org sitesine girdiğinizde, pazar arayacaksanız ithalat veya rakiplerinizi görmek isterseniz ihracat seçeneğini tıklayacaksınız. Alttaki kutucuklara önce ürününüzün GTİP numarasının ilk 6 hanesini yazacaksınız. Çünkü bu tür siteler hep ilk 6 hane üzerinden çalışmaktadır. Çalışmalarınızın ilerleyen safhalarında, şansınız varsa 12 haneye kadar giden GTİP bilgilerini bulabilirsiniz. Ülke kutusuna " Turkey " yazarak, "Partner" kutusuna da araştırmak istediğiniz ülkenin adını yazacaksınız. Eğer rakip ülkelerin bilgilerine ulaşmak istiyorsanız, ülke kutusuna o ülkenin adını ve partner kutusuna da alıcı ülkenin adını yazacaksınız.
Örnek olarak ihracat seçeneğinde, Türkiye'nin dış ticaret partneri olarak Rusya Federasyonunu yazarsak, açılan sayfada GTİP'sini yazdığımız ürünün Türkiye'den Rusya'ya ihracatını, Rusya'nın bu ürüne ait küresel ithalat rakamlarını ve Türkiye'nin bu ürünü dünyaya ne kadar ihraç ettiğini görebilirsiniz. Yine aynı sayfanın üst sıralarındaki " Country " ve " Partner " kutucuklarını " All " seçeneğini tıklayarak değiştirirseniz, ürününüzün küresel ticaret rakamlarını görebilirsiniz.
Bu şekilde kendimize hedef pazar olarak seçebileceğimiz ülkeleri belirleyebiliriz. Yine bu sitenin bilgilerini kullanarak, hangi ülkenin bu üründen ne kadar ve ne tutarda ihracat yapmış bulabilir ve böylece, bizlere rakip olabilecek ülkeleri belirleyebiliriz.
Bu şekilde kendimize hedef pazar olarak seçebileceğimiz ülkeleri belirleyebiliriz. Yine bu sitenin bilgilerini kullanarak, hangi ülkenin bu üründen ne kadar ve ne tutarda ihracat yapmış bulabilir ve böylece, bizlere rakip olabilecek ülkeleri belirleyebiliriz.
Bu sitede verilen bilgiler arasında, son beş yıla ait ithalat ve ihracat rakamlarını da bulabiliriz. Yine bu sayfadaki " Other Criteria " seçenekleri ile yıllık, üç aylık, miktar veya ABD Doları temelinde ve daha birçok farklı kıstasa göre bilgi alabilirsiniz.
Bunları inceleyerek, hedef pazar olarak seçtiğimiz ülkelerin ithalatlarındaki ve rakip ülkelerin ihracatlarındaki değişmeleri değerlendirebiliriz. İthalatı sürekli azalan bir pazarın cazip olamayacağı açıktır. İhracatı yüksek olan veya sürekli artış gösteren ülkelerin uygulamalarını mercek altına alıp rekabet gücünün altında yatanları bulmaya ve ona göre tedbir almaya çalışabiliriz.
Bunları inceleyerek, hedef pazar olarak seçtiğimiz ülkelerin ithalatlarındaki ve rakip ülkelerin ihracatlarındaki değişmeleri değerlendirebiliriz. İthalatı sürekli azalan bir pazarın cazip olamayacağı açıktır. İhracatı yüksek olan veya sürekli artış gösteren ülkelerin uygulamalarını mercek altına alıp rekabet gücünün altında yatanları bulmaya ve ona göre tedbir almaya çalışabiliriz.
Diğer masa başı Pazar araştırma seçeneklerini de başka bir yazımızda inceleyeceğiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder